måndag 24 juni 2013

Surrealistiska motiv

Nu är midsommar helgen slut för denna gång och jag hoppas ni haft en trevlig sådan. Själva midsommarafton vädret bjöd på en blandad kompott här i Småland, så man fick lov att anpassa sig lite. Men det blev både sill och potatis, grillat och jordgubbstårta, så jag har inget att klaga på.

Midsommar

Jag tänkte jag skulle visa upp två av mina surrealistiska tavlor som jag målat nu under våren och som hänger på Galleri Blå inne i Jönköping. Jag kommer inte att vara på Galleriet som jag sagt tidigare, utan personalen på medborgarskolan har lovat att ta hand om eventuella kunder. Även om inte jag är där personligen, så får ni ju gärna åka dit och titta på mina konstverk om ni har vägarna förbi.

Som vanligt är alla foton klickbara om man vill ha en större bild.

Den här tavlan har jag döpt till “”Månens Blommor”. En del utav den används i min header, så ni känner nog igen den? Tavlan är en blandning av fantasi och verklighet om hur månens dragningskraft påverkar oss, både människor, djur, växter och allt annat levande i naturen. Till och med våra känslor påverkas av månen eller? I andra kulturer har månens betydelse kanske en helt annan, än vad vi i det moderna samhället anser?  Sen är det ju fritt för betraktaren att skapa sin egen fantasi eller upplevelse när h*n ser på tavlan.

Månens Blommor

Den andra tavlan har jag döpt till “Okända själar”. Tavlan är en tolkning av en upplevelse jag hade i barndomen. Jag var helt ensam vid tillfället och när jag sen berättade om fenomenet jag sett så blev jag aldrig trodd av någon. Men upplevelsen har jag burit med mig sedan dess och aldrig kunnat glömma och än idag funderar jag över denna upplevelse. Jag har vid flera tillfällen besökt platsen i hopp om att få se fenomenet en gång till, men inget har hänt, så det enda tillfället har fått leva vidare inom mig. Själva tavlan är en blandning av vad jag såg den gången och rena fantasier. Vad det var jag såg den gången behåller jag för mig själv, så du som betraktar ska vara fri i dina egna fantasier.

Okända själar

namnteckning1 kopiera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar... ;)